Liket i Biblioteket - Bokrecension

Där bor bla Miss Marple.

Bilden är :  HÄRIFRÅN
" - Det har hänt någonting alldeles förskräckligt.
  - Vad säger du?
  - Vi har hittat en död människa i biblioteket "
                                        Sid.12 i "Liket i Biblioteket" (år 2000)

I den påhittade byn St Mary Mead (England) blev Miss Marple blev väckt en morgon av att telefonen rang. Det var Miss Marples kompis Mrs Bantry som ringde för att berätta att de hade hittat ett lik i deras (paret Bantrys) bibliotek. Det var en ung tjej som hade hittats strypt. Saken var att Mr & Mrs Bantry inte visste vem det var, de hade absolut ingen koppling till henne.

Polisen och Miss Marple lyckas hitta en tråd som leder dom till ett hotell där offret, Ruby jobbade som dansös. Ruby blev identifierad av sin kusin, Josie. Som till synes inte var så upprörd av hennes kusins död. Josie var också anledningen till att Ruby ens hade börjat arbeta som dansös.

Ruby var mycket populär i hotellet. En man som hette Conway Jefferson tyckte om henne väldigt mycket. Hans fru och barn hade dött i en flygplanskrasch så han var ensam. Han hade tänkt att adoptera Ruby och ge henne 50.000 pund när han dog. Då hans sons fru och hans dotters man (båda är änkor) verkligen behövde pengarna så blev dom två misstänkta, man tänkte sig att de två kunde ha mördat Ruby för att få pengarna i arg när Mr. Jefferson dör.

Tillslut går det upp för Miss Marple att någon har tänkt att döda Conway Jefferson, och hon närmar sig mördaren med sin skarpa observationsförmåga.

Originalomslaget på Liket I
Biblioteket.

Bilden är : FROM HERE
Well, om du har missat det så har jag läst "Liket i Biblioteket" av Agatha Christie (Agatha Christie Mallowan). Den kom ut år 1942 i England. I Sverige kom den ut för första gången år 1944. Det var den första svenskt översatta Miss Marple boken. Mitt exemplar som jag håller i handen kom ut år 2000. ^^ . Så det var inte alls svårt att förstå.

Det jag la märke till allra först (efter jag hade läst det första kapitlet) var att Agatha böt POV (Point Of View) väldigt ofta! O_O
I normala fall är det typ något streck, kanske ett extra stort styckindelning. Kanske en början på ett nytt kapitel, eller bara nånting som markerar att man får se ur en annan människas synpunkt. Men icke sa nicke, har var det inget sånt! XD Det liksom bara "flöt" in i texten så jag blev lite förvirrad ibland, men det gjorde bara boken ÄNNU bättre. Att få se ur många människors synpunkt hjälper också att försöka lösa mordet själv. (Men det blev svårt att hålla reda på vem som var vem.. TT TT .)
Fast, jag lyckades inte lösa det. Agatha är en äkta mastermind! ^^

Boken i sin helhet var RIKTIGT bra. Själva storyn var bra gjord och noggrant beskrivet. Agatha skrev på ett sätt så att läsaren själv kunde försöka lösa mordet. Jag märkte det när jag hade läst klart boken och Miss Marple hade berättat hur hon löste mordet. Då fattade man att allt stod i boken, det gällde bara att läsa pyttelite mellan raderna och vara extra uppmärksam Ò3Ó.

Boken utspelar sig antagligen under andra världkriget, år 1942, samma år som boken kom ut. Varför? Jo, Agatha skrev oftast om sin nutid (våran dåtid).

" - Får jag lov at ställa er en näsvis fråga? sade sir Henry.
  - För all del, fråga ni bara! sade Josie litet osäkert."
                                        Sid. 118 i "Liket i Biblioteket" (år 2000)

Det ovanstående stycket är ett rätt så bra styckte som visar på gamla ord i boken. Nu för tiden använder man inte tex. "näsvis", "för all del" och lite såna ord. Asså, själva formuleringen var annorlunda från vad jag själv skulle ha sagt. Så för mig blir det ett gammalt språk. ^^

Joan Hickson som Miss Marple, den
enda person som Agatha själv
ville skulle spela Miss Marple.

Bild : HÄRIFRÅN
Det är rätt uppenbart men denna bok passar lätt in i genren "Deckare". Det är inte så svårt att lista ut det ,nej. ÒvÓ

Förhoppninsvis har du fattat att Miss Jane Marple (A.K.A Miss Marple) är "huvudkaraktären". Man kan egentligen inte kalla henne det, för man såg ur en massa personers synvinkel hela tiden. Man "var" inte Miss Marple i en stor del av boken som man skulle ha varit om hon verkligen var huvudpersonen. Eller så är det bara min smaksak 8D. Smaken är som baken ~

Min uppfattning av Miss Marple som person är att hon är väldigt blyg, och hon litar inte på någon. Hon är RIKTIGT skarp också. Det är krut i den gamla damen (Yes, she is old 8D). Fast hon verkar inte leva ut sin riktiga ålder, ung till sinnet är hon verkligen! ^^ Vilket bara är bra! 8D. Fast jag menar inte att hon är lika barnslig som mig eller något. Utan hon passar bara inte in på den steriotypiska mallen av gamla människor jag har. Hon är pigg och glad, men även ski.. err JÄTTE smart och vis. Men det var en sak som fick mig att tänka "whoa! O_O Hon är som en liten flicka! XD" och det var för att hon rodnade så mycket och blev blyg och ödmjuk jätteofta! ^^ Rätt chockerande.. iallafall för mig! XD

Om du vill bränna några hundra hjärnceller för att försöka lösa ett mord är detta den perfekta boken! ^^ Läs den gärna! OwO

Källor : BOKEN! 8D

Annyeong ~~♥